نویسندگان | لعیا خدادادی خمسه |
---|---|
همایش | همایش اخلاق رسانه، آذرماه 1397 |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۹۷-۰۹ |
محل برگزاری همایش | تهران |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
امروزه سینما یکی از مهمترین و مؤثرترین رسانهها در فرهنگ و اخلاق جامعه است. همچنین ضرورت اخلاقی شدن این رسانه، مورد اتفاق اغلب صاحبنظران حوزه فرهنگ و اندیشه است. مدیریت اخلاقی در عصر حاضر و حاکمیت اخلاق سازمانی در مدیریت رسانه، مورد تأکید اندیشهورزان حوزه اخلاق حرفهای است. عوامل متعددی بر اخلاقی شدن سینما مؤثرند که برشماری و تحلیل آنها در یک مقاله ممکن نیست. لذا نگارنده پس از تعریف اخلاق، اخلاق حرفهای، اخلاق رسانه، سازمان اخلاقی در رسانه، سینما، هویت سازمانی سینما، عناصر محیطی سینما و چیستی عهدنامه و منشور اخلاقی سازمان، بهعنوان مبادی تصوریه، مهمترین عوامل مؤثر بر ترویج اخلاق در سینما را در قالب پنج اصل ارائه میدهد: اصل تقدم اخلاق در رفتار ارتباطی درونشخصی بر رفتار ارتباطی برونشخصی، اصل حقخواهی و حقمداری و پرهیز از بیعدالتی، اصل پذیرفتن سینما بهمثابه رکنی تمدنساز، اصل ضرورت احراز تخصص در موضوعات مطرحشده در آثار سینمایی و اصل نیاز به سند جامع اخلاقی. روش پژوهش، توصیفی و تحلیلی و کتابخانهای است.
کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق حرفهای، اخلاق رسانه، اخلاق سازمانی سینما.