آیین تجلیل از برگزیدگان نوزدهمین مسابقات ملی مهارت دانشگاه فنی و حرفه ای دررشته فناوری مد و خیاطی برگزار شد
این مراسم صبح امروز پنجشنبه دوم دی ماه پس از برگزاری سه روز رقابت فشرده ی سی نفر از شرکت کنندگان با حضور برخی از مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای، سازمان فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش و موسسه ربانی حامی برنامه با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی برگزار شد.
مهندس مرضیه گرد پیش از سخنرانی دکتر موسوی مدیرکل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک به حاضرین در جمع نخبه کشوری در حوزه خیاطی بیان داشت: خوشحالیم که در این سه روز فشرده که در محضر شما عزیزان بودم، شاهد پیوند خوبی بین سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه فنی و حرفه ای و وزارت کار بودیم. و با این دیگاه مثبت ایجاد شده ان اشالله در آینده کارهای بزرگ تر و جهانی تر انجام دهیم و باعث افتخار است که رقابتی خوب برگزار شد و امیدواریم در آینده ای نه چندان دور همه ی شما عزیزان را در مقاطع بالاتر معنوی و علمی ببینیم."
در ادامه آقای دکتر موسوی مدیرکل نظارت و ارزیابی و عملکرد دانشگاه فنی و حرفه ای حاضرین و منتخبین این رویداد علمی کشور را قهرمانان مهارت عنوان نمود و ارزیابی کرد:" اعتقاد بنده این است که اگر کشور می خواهد به رشد پایدار اقتصادی برسد و در جهان همیشه اول باشد باید رتبه های خودمان را در زمینه های علمی و فناوری تقویت کنید و این همان نقش پررنگ شماست که از همین جا شروع شد. همه باید به این باور برسند همان طور که برای قهرمانان ورزشی کشور قدر و منزلت قائل می شود این قدر و منزلت را نیز برای مهارت آموزان که بخش مهم و اثرگذار جامعه هستند به خوبی بشناسد و برنامه های خوبی در نظر بگیرد. باید ما این جایگاه را که متاسفانه کمرنگ شده است را احیا کنیم. "
ایشان در ادامه اظهار کرد: " شما اکنون باید به فکر تحولات اساسی تر در فن و مهارت کسب شده ی خودتان باشید. با این نتایج مطلووب ما به شما کمک خواهیم کرد و در صدد این خواهیم بود گواهی و تقدیرنامه ای که از این رقابت ها دارید به عنوان یک امتیاز برای شما محسوب گردد. همچنین با این بازخورد خوبی که دریافت کردیم باید به فکر برگزاری دوره های آموزشی بیشتر برای مربیان و استادان رشته های دیگر نیز باشیم و چه بسا به این فکر باشیم مانند تجربه ی خوب سالیان پیش در معرفی رشته مدیریت آب به سازمان جهانی، رشته های بیشتری را به این سازمان معرفی کنیم. ما آمادگی دریافت پیشنهادات خوب شما هستیم."
سپس مهندس احمدی مدیر کل مرکزسنجش مهارت و صلاحیت های حرفهای، با اشاره به اهمیت جایگاه برگزاری مسابقات ملی مهارت، اظهار داشت: این رویداد، بحث ترویج مهارت حرفهای کشور، ارتقاء آن در سطح جهانی وبسترسازی مناسب برای انتقال آموزش های مهارتی را دنبال می کند و شناسایی کمبود حرفهای در آموزش های مهارتی را مشخص مینماید و در نهایت فرصتی برای تبادل اطلاعات تجارب حرفه ای بین نفرات حاضر در این رویداد ملی وجهانی می باشد.
وی همگرایی دستگاههای اجرایی و آموزشی در حوزه مهارت آموزی از جمله دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه آزاد، وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفهای و در کنار این ها، حضور پررنگ بخش غیر دولتی و صنایع به عنوانی پشتیبانی این مسابقات را ، مهم دانست و افزود: در سند چشم انداز کشور ما پیش بینی ۵۰۰ هزار نفر زمینه اشتغال در افق ۱۴۰۴ دیده شده است و باید همه نگاه ها با تکیه بر مهارت آموزی باشد. در این میان 9 حوزه مهارتی برای آینده داریم از جمله خلاقیت، مهارت های تجسمی، طراحی دیجیتال، مهارت های ارتباطی، تسلط به شبکه های اجتماعی، قابلیت چند کاره بودن افراد و در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها که تعیین می کند باچه گروه و مخاطبینی سرکارخواهیم داشت و چه محصولی متناسب با نظر آنها به بازار کار عرضه شود.
وی خاطر نشان کرد: مهارت های سنتی نباید فراموش شود واز طرفی باید به تکنولوژی و فناوری های جدید توجه گردد، چراکه صنعت دچار تحول و تغییر است و ما هم باید در آموزش ها و مهارت ها به این تحول ها بپردازیم و امید است شما شرکت کنندگان سفیران خوبی در حوزه مهارتی در این بخش از صنعت باشید.
همچنین دکتر آذرکیش مدیر کل فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه این مسابقات، یک عنصر هدایت بخش فعالیت های ما و یکی از جدیدترین برنامه های کیفیت بخشی می باشد، اظهار نمود: ملاک استعداد برتر، هوش چندگانه است وهدف ما در این امر، ترویج و توسعه فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی، تربیت نیروی کار ماهربرای کاهش فقر و نرخ بیکاری، تقویت تولید داخلی و ارزش آفرینی و خلق ارزش برای ثروت در کشور می باشد که توسط نیروی انسانی ماهر انجام میشود که این نیروی انسانی ماهر در نظام آموزشی متوسطه و عمومی در وزارت آموزش و پرورش، در نظام آموزش عالی در دانشگاه های ماموریت گرایی و حرفهای و علمی و کاربردی و در آموزشهای فنی و حرفهای غیر رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی و جهاد کشاورزی و غیره ، آموزش داده می شوند.
وی ادامه داد: با وجود بیماری کرونا و چالش های جدی در آموزش های مهارتی، خوشبختانه در کنار نظام سلامت، نظام آموزش به فعالیت خود ادامه داد. یکی از اهدافی که در قانون نظام آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارت کشور قید شده است، کاهش فاصله استاندارد های آموزش مهارت با استانداردهای بینالمللی می باشد که تنها مسیر، ارتباط نظام آموزشی و تعلیم و تربیت، با بازار کارمی باشد.
دکتر آذرکیش تصریح کرد: نقش معلمین و هنرآموزان نقش بسیار برجسته ای است. معلمینی که دارای خلاقیت و نوآوری و مهارت های ارتباطی وآموزشی باشند. چاره ای نداریم که مربیان ما رویکردهای نوین در یادگیری و یاددهی را به اجرا بگذارند. اگر بخواهیم در این شرایط و در این دنیای پر تغییر، حرکت کنیم و پیشرفت داشته باشیم، نیاز به خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و تقویت ویژگی های کارآفرینی داریم و در این مسیر باید همزمان بعد از مرحله ی شناسایی، هدایت و حمایت کارآموزان، آموزش و توانمند سازی را نیز داشته باشیم. ما نیاز داریم به طور مستمر، نیروی کار را توانمند سازیم.
وی بیان داشت: در حال حاضر در نظام آموزشی دنیا با چالشهای بحران، کیفیت، یادگیری، گسترش فضای مجازی و نگاه فنی نگرانه به جای دانش نگرانه روبرو می باشد و صرفاً دانش نمیتواند بچههای ما را توانمند کند واتفاقات اصلی باید در محیط کار واقعی انجام شود. اگر ما عنوان را فناوری مد و لباس می گذاریم یعنی باید به تحولات آینده در بازار کار توجه داشته باشیم و بچه های ما باید حتماً آموزش ببینند که چگونه تولید کنند، چگونه بازاریابی نمایند و چگونه بفروشند . یک زمانی از ایده تا محصول مطرح بود و در حال حاضر از ایده تا فروش مطرح میباشد تا بتوانیم در آینده نقش اثربخش تری در مسابقات جهانی داشته باشیم. در این امر، ما نیاز داریم تطابق بین آموزش هایمان را با نیاز بازار کارمان بیشتر کنید و در این امر به ضرورت باید با بخش های خصوصی، بنگاه های اقتصادی و موسسات تولید و خدماتی مشارکت داشته باشیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که قوانین را به نفع مهارت آموختگان کشور هدایت کنیم و مهارت آموختگان بتوانند به سرعت خودشان را در قالب آموزش و یادگیری مادام العمر با شرایط جدید تطبیق دهند.
دکتر آذرکیش خاطر نشان کرد: تلاش ما این خواهد بود از کسب و کارهای دانش آموزی حمایت کنیم وتوافقنامه هایی که امضا میکنیم حمایت از فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای و هنرستان ها، باشد. توجه داشته باشید در رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و در نظر داریم قوانین کشور را همسو تر کنیم و مصوبات را در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران در راستای تقویت مهارت آموختگان و دارندگان مهارت پیگیری نماییم و مدرگرایی را به مهارت گرایی در دستور کار خود قرار دهیم.
در پایان پس از تقدیر از برندگان اول تا سوم این مسابقات، مربیان و اهدای لوح های یادبود و جوایز در نظر گرفته شده، دیپلم های افتخار نیز اهدا شد.
اسامی نفرات برتر بدین شرح بود:
نفر اول:
فاطمه رستمی از اصفهان
نفر دوم:
مهسا سری از آذریابجان غربی
نفر سوم:
به صورت مشترک مریم مومنیان از سمنان و شقایق میرزایی از دانشگاه فنی و حرفه ای دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران
نظر شما :